loading...
گالری برتر
کپی مطالب
کپی مطالب این سایت به دلیل نا رضایتی مدیر و نویسندگان از نظر شرعی حرام می باشد. اما در صورت برداشت و کپی مطالب با ذکر منبع یعنی(galerybartar.rozblog.com گالری برتر ایرانیان) کاملا حلال بوده و تمامی مسئولین راضی هستند
amirkia.kiyani بازدید : 34 سه شنبه 23 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

این خودرو به طور همزمان در پکن، لندن و نیویورک معرفی شد. چنین اقدامی از سوی ب ام و جسورانه تلقی می شود زیرا صنعت خودروسازی با کاهش بی سابقه تقاضا در اروپا رو به روست. به علاوه مصرف کنندگان به علت قیمت و کارآیی خودروهای الکترونیکی چندان مجذوب آن نشده اند. سی و چهار هزار و نهصد و پنجاه یورو قیمت اولیه خودرو «آی تری» است.



amirkia.kiyani بازدید : 32 سه شنبه 23 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 


 این پمپ بنزین بانمک و کوچک در سال 1922 ساخته شد و نمادی از رسوایی رئیس جمهور وارن هاردینگ و ذخایر نفت فدرال در ویومینگ بود. بعد از این رسوایی وزیر کشور، آلبرت فال به خاطر نقشی که در اجاره منابع نفتی دولت داشت به زندان افتاد. این ساختمان چهارچوبی گرد و سقفی مخروطی دارد و دسته آن از ورق فلز است و یک لوله هم به عنوان لوله قوری دارد. گفته می شود که این پمپ بنزین قدیمی ترین پمپ بنزین مورداستفاده در کشور بوده است که حالا دیگر کاربردی ندارد.

amirkia.kiyani بازدید : 111 سه شنبه 23 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
کاغذ الکترونیکی جدید موسوم به "i2R e-Pape" در مرکز پژوهش فناوری صنعتی تایوان تولید شده است.

فقط با فشار یک دکمه، کاغذ را می‌توان پاک و مجدد از آن استفاده کرد. گرچه تاکنون نمونه‌های دیگری از کاغذ الکترونیکی تولید شده، اما محققان می‌گویند کاغذ جدید تنها نمونه‌ای است که می‌توان از آن در چاپگرهای گرمایی استفاده کرد. همچنین طرز استفاده از کاغذ الکترونیکی بیشتر به نحوه استفاده از کاغذ معمولی شباهت دارد. کاغذ جدید نیازی به الکترودهای الگو یافته ندارند و بسیار سبک‌، نرم و قابل استفاده مجدد است.

بر اساس اطلاعاتی که از این محصول برروی سایتها منتشر شده، برای تهیه این کاغذ الکترونیکی با ضخامت 0.123 میلی‌متر، یک لایه کریستال مایع کلستریک که ساختار آن مشابه مولکول‌های کلسترول است، روی یک فیلم پلاستیکی قرار داده شده است.

استفاده از کریستال مایع این مزیت را دارد که در آن نیازی به تاباندن نور نیست و با استفاده از تجهیزات ساده می‌توان رنگ‌های آبی، قرمز و سبز را تولید کرد. از این نظر نیز کاغذ برای استفاده در تابلوها یا پوسترها ایده‌آل است.

کاغذ الکترونیکی جدید 260 بار امکان پاک شدن و بازنویسی دارد، اما دانشمندان امیدوارند این ظرفیت را تا دو سال دیگر به 500 بار برسانند. زمینه لازم برای تولید انبوه این کاغذ نیز فراهم شده و اولین نمونه‌های آن احتمالا تا دو سال دیگر به بازار عرضه خواهد شد.

کاغذی که می توان 260 بار استفاده کرد!

 

amirkia.kiyani بازدید : 37 سه شنبه 23 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

خبرآنلاین: «ایپو» حیوان بسیار نادری است که از یک پدر «گور خر» (zebra) و مادر «خر» (donkey) به دنیا آمده است.

 به نقل از دیلی میل، همان طوری که در تصاویر می بینید، ایپو هم شبیه گورخر است و هم شبیه خر که به گفته سرنا آگلیه تی تنها حیوان از این دست در ایتالیا به شمار می رود.

 حیوانات نادر دیگری نیز در این رسته جای می گیرند از جمله زورس Zorse که ترکیبی از گور خر نر با اسب ماده است که در نوع خود بی نظیر است.
amirkia.kiyani بازدید : 40 سه شنبه 23 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

یعنی تلویزیون شگفت انگیز ۸۵ اینچی با رزولوشن ۸ میلیون پیکسل، بزرگترین تلویزیون جهان را ساخت. به گزارش خبرنگار سامسونگ، ارائه تلویزیونی با کیفیت چهار برابر فول اچ دی (UHD) در سال ۲۰۱۳ به امری ضروری از سوی شرکت سامسونگ تبدیل شده است. این تصمیم استراتژیک منجر به تولید و ارائه تلویزیون شگفت انگیز S9 شد.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


شرکت سامسونگ با ارائه محصول S9
حالت قرار گرفتن این تلویزیون عظیم الجثه به صورتی است که شناور بودن را تداعی می کند. طرح این تلویزیون Timeless نام دارد که سازندگانش این نام را نشان از بی همتا بودن طراحی این تلویزیون در همه زمان ها و در میان تمامی تلویزیون های دیگر می دانند.

در این تلویزیون که بزرگترین تلویزیون جهان است، صفحه نمایش عظیم ۸۵ اینچی که یک اینچ از تمامی بزرگترین تلویزیون های برندهای دیگر، بزرگتر است خودنمایی می کند. طراحی قاب این مدل، زیبا و فوق باریک است که تا به حال توسط هیچ شرکتی بدینگونه ارائه نشده و استانداردهای زیبای به کاربرده شده در ساخت و لوکس بودن طراحی تلویزیون S9 برای اولین بار است که در دنیا به نمایش گذاشته می شود.


amirkia.kiyani بازدید : 36 سه شنبه 23 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

سریع ترین رایانه جهان که همانند مغز انسان کار می کند


به تازگی گروهی از محققان و دانشمندان به دور هم جمع شده اند تا سریع ترین رایانه جهان را که قادر است همانند مغز انسان فعالیت کند ، طراحی نمایند. این پروژه که Human Brain Project یا پروژه مغز انسان نام دارد در یک کنفرانس در کشور سوییس معرفی شد. این پروژه شامل ۱۳۵ موسسه و نهادهای دولتی می باشد و بودجه آن نیز ۱٫۶ میلیارد دلار است.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


در حال حاضر مغز انسان پیچیده ترین ماشین زیستی به شمار می رود. هم چنین رایانه ای که قرار است از روی مغز انسان ساخته شود حدود ۱۰۰۰ برابر سریع تر از رایانه های فعلی خواهد بود. قسمت اول این پروژه مربوط به درک بیشتر ساختار مغز می باشد که از حدود ۱۰ سال قبل در جریان است. جالب است بدانید شرکت های مطرح در زمینه فناوری همانند اینتل و IBM نیز در این پروژه مشارکت دارند.

amirkia.kiyani بازدید : 37 سه شنبه 23 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

موبایل تاشو می‌خواهید؟! موبایل تاشوی سامسونگ را بخرید!

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


پس از این همه سال تحقیق و توسعه، صفحه نمایش‌های انعطاف پذیر ممکن است به زودی، تبدیل به عضو جدا ناپذیری از زندگی روزمره و موبایلی ما شوند. صفحه نمایش‌هایی که دیگر خیال شما را از بابت شکسته شدن و ترک برداشتن در اثر بی احتیاطی در حین نگه‌داری تلفن همراه‌تان، راحت خواهند کرد. در حال حاضر نیز شایعه شده که می‌توانیم اولین گوشی هوشمند تاشو و انعطاف پذیر را از سوی سامسونگ در ماه جاری میلادی، شاهد باشیم. حتی این شایعه، بارها و بارها و به صورت غیر مستقیم از سوی سامسونگ تایید شده است.

همچنین به‌تازگی اسناد جدیدی منتشر شده که برخی از مشخصات سخت افزاری گوشی هوشمند تاشوی سامسونگ را فاش کرده است. این گوشی از یک صفحه نمایش 4.7 اینچی با وضوح تصویر 1280*720 پیکسل، بهره می‌برد. تلفن همراه تاشوی سامسونگ که اولین تلفن تاشو در نوع خود خواهد بود، از یک قلب تپنده چهارهسته‌ای همراه با 2 گیگابایت رم استفاده می‌کند و علاوه بر این مشخصات خوب، یک دوربین 8 مگاپیکسلی را با فلاش دوگانه LED، در خود جای داده است.

سیستم عامل در نظر گرفته شده برروی این گوشی هوشمند عجیب و غریب، اندروید4.3 بوده و تاکنون اطلاعاتی که نوع باتری این تلفن هوشمند را مشخص نمایند، منتشر نشده است. متاسفانه تاکنون هیچ تاییدیه رسمی از سوی سران کمپانی دوست داشتنی سامسونگ ( با اون گوشی‌های فضاییش!) مبنی بر صحت این ادعا، وجود نداشته ولی مشخصاتی که از سوی منبع ناشناس خبر برای گوشی انعطاف پذیر سامسونگ ذکر شده با توجه به قدرت و توانمندی گوشی‌های هوشمند امروزی، چندان دور از ذهن نبوده و شاید رنگ حقیقت به خود بپوشاند!

amirkia.kiyani بازدید : 33 سه شنبه 23 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

میهن استار: زمانی که درباره لامپ صحبت می کنیم، اولین چیزی که به ذهنمان می رسد لامپ استاندارد با یک حباب جامد است. دانشجوی طراح آلمانی، سیمون فرامباخ خالق لامپی است که برداشت و ادراک شما را از آنچه یک لامپ باید باشد و انجام دهد به چالش می کشد.

این لامپ نیز درست مثل هر لامپ دیگری عمل می کند، تنها فرقش این است که حباب اون از فوم پلی اورتان نرم ساخته شده، بطوری که احساس می کنید بیشتر شبیه بالش است تا یک حباب لامپ سنتی. “ایده طراحی لامپی که به واسطه حباب عجیب و غریبش، کل قابلیت های آن نیز دگرگون می شود، اولین نکته جالب توجهی بود که ذهن من رو به چالش کشید.

برای من خیلی جالب است که واقعا چطور یک تغییر کوچک (حباب انعطاف پذیر) می تواند مفهوم کلی محصولی که ما را احاطه کرده است تغییر دهد.” تازه، اگر شما نگران حفظ محیط زیست هستید پس قطعا باید Everbuying LED lights را برای روشنایی خانه تان امتحان کنید!

چراغی به نرمی یک بالش + تصاویر

amirkia.kiyani بازدید : 27 سه شنبه 23 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

روزنامه هفت صبح: در مورد فروش گوشی های هوشمند در کشور خیلی آمار دقیقی وجود ندارد اما طبق آمارهای میدانی حدود 75 درصد گوشی های فروش رفته از ابتدای سال جاری از این دسته بوده است. اگر در اطرافیان خود هم جستجو کنیم به وضوح فراگیر شدن گوشی های هوشمند را مشاهده می کنیم. میل خرید تلفن های همراه گرانقیمت دیگر فقط مختص جوانان نیست، گروه های سنی بالاتر هم با این موج همراه شده اند.

گوشی های هوشمند مرور صفحات اینترنت را دلپذیرتر می کند و امکان استفاده از ابزارها و نرم افزارهای جالبی را فراهم می سازد. حالا تصور کنید قرار باشد دسترسی به خیلی از این نرم افزارها در کشور مسدود شود چنانچه در چند هفته اخیر همین اتفاق رخ داده و دسترسی به وی چت، کوکو، اینستاگرام، وایبر و ... محدود شده است.

حالا سوال اینجاست اگر قرار باشد همه این نرم افزارها فیلتر شود، واردات گوشی های هوشمند به کشور چه توجیهی دارد؟ اگر امکان استفاده از این نرم افزارها فراهم نباشد یک گوشی مثلا آی فون سه میلیونی با نوکیا 1100 چه فرقی دارد؟ آیا خریداران باید با انگیزه استفاده از نور صفحه این گوشی های بزرگ به عنوان چراغ قوه، چند میلیون خرج کنند؟ البته همان 1100 هم چراغ قوه مستقل زیبایی داشت. در گزارش امروز مروری خواهیم داشت به همه نرم افزارهای مکالمه متنی، صوتی و تصویری و امکانات آنها که این روزها به نوبت از دسترسی کاربران ایرانی خارج می شوند.


آیا فروش گوشی های هوشمند کم شده؟

برای اطلاع از اینکه آیا فیلترینگ چند هفته اخیر نرم افزارهای موبایلی در کاهش فروش گوشی های هوشمند تاثیر داشته است یا خیر با رئیس انجمن فروشندگان سیم کارت و گوشی گفتگو کردیم. «در چند هفته اخیر اتفاق غیرعادی در میزان فروش گوشی های هوشمند رخ نداده است. به نظر من این دسته گوشی ها همیشه مشتریان خاص خود را خواهند داشت چون اکثر افرادی که دنبال این گوشی ها می آیند راهکارهای لازم را هم پیدا می کنند. بخش دیگری از جامعه هم که بر حسب مُد و عقب نماندن از بازار سراغ این قبیل گوشی ها می روند برایشان فیلتر شدن نرم افزارها فرقی نمی کند.»

amirkia.kiyani بازدید : 38 سه شنبه 23 اردیبهشت 1393 نظرات (0)


اخبار,اخبار علمی ,اشعه فرابنفش

 

اخبار علمی - موفقیت محققان کشور در ساخت جاذب قوی پرتو فرابنفش

محققان کشورمان با استفاده از روشی ساده و ارزان، موفق به ساخت نانوساختارهای دوبعدی مختلف اکسیدروی شده‌اند که این روش قابلیت کنترل اندازه و ساختار محصول نهایی را به راحتی امکان‌پذیر می‌کند.

 نانوساختارهای اکسیدروی، زیست‌سازگار و ایمن هستند و می‌توانند در کاربرد‌های پزشکی به راحتی به کار گرفته شوند. از نظر جذب اشعه فرابنفش نیز، دارای کاربرد‌های ویژه‌ای هستند و می‌توان از آن‌ها در ساخت پماد سوختگی و کرم‌های ضد آفتاب، بعنوان جذب کننده قوی پرتو فرابنفش استفاده کرد.

 

از کاربرد‌های دیگر اکسیدروی‌ می‌توان به استفاده‌های آن در سلول‌های خورشیدی و حسگر گاز‌هایی از قبیل آمونیاک، ازن، منوکسیدکربن و هیدروژن و تولید فتوکاتالیست‌ها برای حذف آلودگی‌های محیط زیست اشاره کرد.

amirkia.kiyani بازدید : 31 پنجشنبه 16 آبان 1392 نظرات (0)

تصمیم شورای شهر پالو آلتو: نصب اجباری شارژر الکتریکی در گاراژ خانه های نوساز

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


پالو آلتوشهری در ایالت کالیفرنیا آمریکا است که به داشتن شهروندانی ثروتمند و البته علاقمند به تکنولوژی مشهور است. اگر می خواهید میزان علاقه این شهر به فناوری های نوین را بدانید، کافی است از مصوبه جدید شورای شهرشان اطلاع پیدا کنید.

بر اساس مقرراتی که در این شهر تصویب شده. از این پس تمام خانه های نوساز باید دارای شارژر برقی برای اتومبیل های الکتریکی در گاراژ خانه باشند. شورای شهر، استاندارد شارژر به کار رفته را نیز مشخص نموده که باید از نوع Level 2 باشند. این شارژرهای جدید سبب می شوند که اتومبیل الکتریکی ظرف ۳ الی ۴ ساعت شارژ بشوند.

آنها می گویند نصب شارژر الکتریکی روی خانه های نوساز تنها حدود ۲۰۰ دلار به قیمت خانه اضافه می کند و این عدد کوچکی است. اما این کار سبب می شود که خریداران خانه های نوساز به داشتن اتومبیل الکتریکی ترغیب شوند. در طرف دیگر نصب شارژر الکتریکی و کابل کشی آن برای خانه های قدیمی هزینه ای حدود ۴ برابر این هزینه را در بر خواهد داشت. بنابراین منطقی است که تمام خانه های نوساز دارای شارژر الکتریکی باشند.

شاید این تصمیم شورای شهر به نظرتان عجیب بیاید. اما لازم است بدانید که میانگین قیمت خانه ها در پالو آلتو حدود ۱ میلیون دلار است. بنابراین اضافه شدن هزینه ای ۲۰۰ دلاری به آنها عملا عدد بزرگی به حساب نمی آید. در طرف دیگر دفتر مرکزی شرکت تسلا نیز که مشهور ترین خودروهای الکتریکی دنیا را تولید می کند در این شهر قرار دارد. بنابراین همه شرایط در پالو آلتو مهیا است تا این شهر یک پیشرو در داشتن خودروهای الکتریکی در جهان باشد.

amirkia.kiyani بازدید : 61 پنجشنبه 16 آبان 1392 نظرات (0)

میهن استار: مالک امیر محمد خان افریدی” (۴۸ ساله) به خاطر داشتن سیبیل ۳۰ اینچی بارها از سوی گروه های افراطی وابسته به طالبان تهدید شده است.

سیبیل دردسرساز !

به گزارش شبکه العالم ؛ گروه های افراطی پس از ربودن این بازرگان و تهدید او به قتل، سبیل وی را مغایر با عقیده دینی اش دانست.

روزنامه “ایوینینگ استاندارد” نوشت: افریدی که اکنون ساکن شهر پیشاور است، یک ماه از سوی افراد مسلح ربوده شد و افراد مسلح پس از تراشیدن سبیلش او را آزاد کردند؛ اما وی دوباره سبیل خود را به اندازه قبل درآورد و اعلام کرد که مصمم است به رغم تهدیدات این سبیل که هویتش است را نگه دارد.

 

amirkia.kiyani بازدید : 32 پنجشنبه 16 آبان 1392 نظرات (0)

watch dogs

یکی از بازی هایی که بیشتر بازیبازها بی صبرانه منتظر انتشار آن هستند ، این بازی فوق العاده جذاب است که در سبک اکشن و open world عرضه خواهد شد. با توجه به تریلرهایی که از این بازی منتشر شده است ، مطمئنا موفقیت این بازی تضمین شده است. این بازی بر روی موتور گرافیکی Disrupt ساخته می شود و از تریلر آن مشخص است که از محیط گرافیکی فوق العاده زیبا و حیرت انگیزی برخوردار است و می تواند از نظر گرافیکی ، از بهترین های سال باشد.

وقایع Watch Dogs در سال 2013 رخ می دهد ، جایی که در آن شما کنترل فردی با نام Aiden Pearce را به عهده می گیرید. وی هکری بسیار ماهر است که از عقل و مبارزه به درستی استفاده می کند. Aiden اغلب افرادی را از بین می برد که مستحق آن می باشند. قرار است این بازی توسط شرکت ubisoft  در سال 2013 برای کنسولهای نسل کنونی ( PS3 ، XBox 360 و PC ) عرضه شود و حتی در بعضی جاها خوانده ام که برای کنسولهای نسل بعد ( PS4 ، XBox 720 ) هم خواهد آمد که با توجه به گرافیک خیره کننده ی آن ، این امکان زیاد است.

amirkia.kiyani بازدید : 31 پنجشنبه 16 آبان 1392 نظرات (0)

یک نوجوان کالیفرنیایی بخاطر یک اختراع انقلابی که تلفن همراه را در 20 ثانیه شارژ می کند، توجه غول های فناوری گوگل را جلب کرد.


"اشا خیر" 18 ساله از ساراتوگا، این دستگاه شارژ فوق سریع را به یک ابرخازن مجهز کرده است. او به خاطر این اختراعش از نمایشگاه بین المللی دانش و مهندسی که این هفته در فینیکس آریزونا برگزار شد، 50 هزار دلار جایزه برد.
این دستگاه باعث می شود که دیگر ساعت ها منتظر ماندن برای شارژ گوشی همراه به تاریخ بپیوندد و انرژی بیشتری در فضای کوچکتری جا بگیرد.
وی تاکنون از ابرخازن خود فقط برای تغذیه یک دیود نوردهنده یا ال ای دی استفاده کرده است، ولی او آینده روشنی برای خود می بیند و معتقد است که روزی اختراع او برای شارژ گوشی های همراه، خودروها و دستگاه های دیگری که به شارژ نیاز دارند استفاده خواهد شد.
او که عازم دانشگاه هاروارد است گفت ،این تازه شروع کار است و او از این بعد دنیا را با آتش اختراعاتش روشن خواهد کرد.
او در مورد آنچه به این اختراع الهام داد می گوید: همیشه شارژ گوشی ام زود تمام می شد ، 
تخصص او در نانوشیمی باعث شد که او اندازه اختراعش را کاهش دهد.
او می گوید: کار کردن در مقیاس نانو باعث پیشرفت های قابل توجهی در بسیاری از حوزه های علمی می شود. این دستگاه بسیار انعطاف پذیر است و می توان آن را روی صفحه نمایش ها انحنادار، پوشاک و پارچه بکار برد. این دستگاه کاربردهای مختلف و مزایای زیادی در مقایسه با باتری های معمولی دارد.
این ابرخازن بسیار ریز و انعطاف پذیر است و می تواند 10 هزار بار شارژ انجام دهد یعنی ده برابر باتری های معمولی.
اینکه چطور یک دختر 18 ساله از عهده اختراعی برآمده که کشورهای چندملیتی نتوانسته اند از عهده اش برآیند مشخص نیست. ولی او همین حالا برای این کار خارق العاده اش، پیشنهادات بسیاری از سوی شرکت های مختلف دریافت کرده است.
گوگل با خیر در تماس است تا متوجه شود چطور می توان ساختار عمر باتری را تغییر داد.


amirkia.kiyani بازدید : 37 پنجشنبه 16 آبان 1392 نظرات (0)

خداحافظی یاهو با کاربران ایرانی

 

متاسفانه کشورهای غربی از تحریم رایانه ای بر کشورمان نه تنها منصرف نشده بلکه هر روز فشار بیشتری از این جهت وارد می کنند تا از پیشرفا جوانان ایرانی در دنیا علم و تکنولوژی جلو گیری کنند.

تازه ترین خبر متعلق به شرکت یاهو می باشد.این شرکت در اقدامی عجیب نام ایران را از فهرست کشورهایی که هنگام ثبت نام پست الکترونیک دیده می شد حذف کرده است.

برای ثبت نام و فعال سازی حساب کاربری نیز وارد کرد یک شماره تلفن همراه الزامی می باشد که این کار برای کاربران ایرانی غیر ممکن است.

بدین ترتیب یاهو از ایران خداحافظی کرده و استفاده از آن برای کاربران ایرانی با مشکل مواجه خواهد بود.شنیده شده که سرویس مسنجر این شرکت موسوم به یاهو مسنجر نیز در ایران قطع خواهد شد.

 

ذکر این نکته ضروریست که دو شرکت بزرگ گوگل و اپل پس از زیان های ناشی از تحریم ایران،نام کشورمان را از لیست تحریم خود خارج کردند.

amirkia.kiyani بازدید : 31 پنجشنبه 16 آبان 1392 نظرات (0)

زن  معروف به زن عنکبوتی با بالا رفتن از دیوار خانه ها جواهرات موجود در خانه را سرقت می کرد.
قانون آنلاین، چندی پیش در پی مراجعه تعدادی از شهروندان و اهالی ساکن در محدوده بی سیم تهران مبنی بر اینکه زنی 50 ساله در فرصتی مناسب با ورود به منازل اقدام به سرقت جواهرات و وسایل قیمتی می کند، پرونده ایی در این رابطه تشکیل و بلافاصله در دستور کار ماموران معاونت تجسس کلانتری 159 بی سیم قرار گرفت.

 

 


amirkia.kiyani بازدید : 133 پنجشنبه 16 آبان 1392 نظرات (0)
سایت گوگل امروز لوگوی خود را به مناسبت سالگرد تولد یک فیزیکدان تغییر داد.این بار اما لوگویی طراحی شده که درنگاه اول کمی عجیب به نظر می رسد. لوگویی که ترکیبی از یک فرمول و  دو گربه است. 

اما ماجرای این لوگوی عجیب چیست؟

به گزارش مجله مهر، امروز، ۱۲ آگوست، یکصد و بیست و ششمین سالروز تولد «اروین شرودینگر» است. فیزیکدان اتریشی و یکی از دانشمندان فیزیک کوانتوم که کاشف مکانیک موج و البته مبدع معادله معروف «شرودینگر» و البته آزمایش معروف «گربه شرودینگر» است. شرودینگر به دلیل کشف مکانیک موج موفق شد همراه با «پل دیراک» جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کرد.
گوگل با استفاده از ایده معادله شرودینگر و آزمایش گربه شرودینگر، این لوگوی بامزه را به مناسبت زادروز شرودینگر طراحی کرده است.
معادله شرودینگر، معادله ای است که چگونگی تغییر حالت کوانتومی یک سامانه فیزیکی با زمان را توصیف می کند. این معادله در اواخر سال 1925 فرمول بندی شد و در سال 1926 به وسیله شرودینگر منتشر گردید. در مکانیک کلاسیک، معادله حرکت قانون دوم نیوتن است و فرمول بندی های معادل آن، معادله اویلر-لاگرانژ و معادله هامیلتون هستند. در همه این فرمول بندی ها، برای حل حرکت یک سیستم مکانیکی و پیشگویی ریاضی اینکه سامانه در هر زمان پس از شرایط و پیکربندی های اولیه سیستم چه حالتی خواهد داشت، استفاده می شوند.
گربه شرودینگر  هم یک آزمایش فکری در فیزیک کوانتومی است که در سال ۱۹۳۵ توسط شرودینگر ابداع شد. سناریوی آزمایش درباره یک گربه‌ است که بسته به یک رویداد تصادفی زودتر، ممکن است مرده باشد یا زنده.بر این اساس، این آزمایش، این طور طراحی شده است: فرض کنید گربه‌ای در جعبه‌ای دربسته زندانی است. در این جعبه یک شیشه گاز سیانور، یک چکش، یک حسگر پرتوزا و یک منبع پرتوزا نیز وجود دارد. ذرات پرتوزا به صورت نامنظم تابش می‌کنند و به همین دلیل برای آن‌ها نیمه عمر در نظر می‌گیرند. حال فرض کنید حسگر و چکش طوری تنظیم شده باشند که در صورت تابش موج پرتوزا بین ساعت ۱۲ و ۱۲:۰۱، چکش شیشه حاوی گاز را شکسته و گربه بمیرد. اگر در ساعت ۱۲:۰۱ در جعبه را باز کنید چه خواهید دید؟ اگر از طریق فرمول نیمه عمر منبع، احتمال تابش بین ساعت ۱۲ و ۱۲:۰۱ را ۵۰ درصد پیش بینی کنید، گربه داخل جعبه در هنگام برداشتن درب جعبه ۵۰ درصد مرده‌است و ۵۰ درصد زنده است. اما وقتی درب جعبه را برمی‌دارید خواهید دید که گربه یا مرده و یا زنده ‌است. نمی‌توان گفت ۵۰ درصد سلولهای بدن گربه مرده‌اند و ۵۰ درصد آنها زنده‌اند. در فاصله یک لحظه، احتمال به یقین تبدیل خواهد شد. این امر کاملاً متضاد با مکانیک کوانتومی است. با این که گفته می شد هیچ گاه نمی‌توان موقعیت یک سیستم را به دقت اندازه‌گیری کرد. اما در این مثال کاملاً این امر ممکن شده ‌است.

 

شرودینگر ۴ ژانویه ۱۹۶۱، در وین، در سن ۷۳ سالگی به علت ابتلا به بیماری سل درگذشت.
amirkia.kiyani بازدید : 30 پنجشنبه 16 آبان 1392 نظرات (1)

دانشمند جوان ایرانی، با تصدی کرسی استادی دانشگاه پرینستون- جایگاهی که پس از انیشتین در اختیار فرد دیگری قرار داده نشد- دنیا را با این سوال مواجه کرده است که آیا انیشتین بعدی، یک ایرانی خواهد بود؟

 
amirkia.kiyani بازدید : 40 پنجشنبه 16 آبان 1392 نظرات (0)

روز دوم محرم - سال 61 هجرى قمرى
ورود امام حسين عليه السلام به سرزمين كربلا.امام حسين عليه السلام پس از آن كه با دعوت مردم كوفه و نامه هاى فراوان و پى در پى آنان روبرو شد، تصميم به هجرت از مكه به سوى كوفه گرفت .

حمایت از گالری برتر ایرانیان


لگوی وبلاگ



اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام کمپانی خارجی محصولات بهتری را تولید میکند؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 572
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 39
  • بازدید امروز : 71
  • باردید دیروز : 54
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 267
  • بازدید ماه : 759
  • بازدید سال : 5,814
  • بازدید کلی : 37,939